загрузка...
Завдання для самостійної підготовки студентів до практичних занять та для роботи в групах (СППЗ та ПЗ) 3 - Комунікативні процеси у навчанні: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни PDF Друк e-mail
КПН - Комунікативні процеси у навчанні: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - Бутенко Н. Ю., Приходько В. М., Федоренко Н. І.

2.3.4. Завдання для самостійної підготовки
студентів до практичних занять
та для роботи в групах (СППЗ та ПЗ)

Кейси

Кейс № 1

Ситуація:

М. Ну, як справи?

А. Так, нічого, спасибі.

М. Я чула, ти кандидатуру свою запропонував на посаду комерційного директора?

А. Так... А що?

М. І секретаркою в тебе працює твоя колишня однокласниця? Я вас якось на Невському бачила. Разом у машину сідали.

А. Поясни, будь ласка, що ти хочеш цим сказати?

М. Так от дивлюся і думаю... Команду свою збираєш? На генерального замахуєшся, так, Валерочко?

А. З чого ти взяла?

М. Я кажу, гарна це посада — комерційний директор. На таку посаду хороша людина потрібна. А цей твій приятель — хороша людина? Чи просто своїх просуваєш, щоб у разі чого обпертися можна було?

А. Та на що ти натякаєш, скажи на милість?

М. Ні на що не натякаю.

А. Тоді чого домагаєшся цією розмовою?

М. Так, розумієш, у тебе своя кандидатура, а в генерального є інша.

А. Правда? Ну, я подумаю.

Завдання:

  1. Проаналізуйте ситуацію.
  2. Виявіть маніпулятивні методи та прийоми (див. рис. 3.9, 3.10).
  3. Проаналізуйте ситуацію з допомогою трансактного аналізу, вказавши позиції спілкування та напрям дій (див. рис. 3.1, табл. 3.1, 3.2).

Кейс № 2

Ситуація:

М. Привіт! Як справи? А ти чув, що Кузьмич викинув? Знову наполягає на виробництві електричної іграшки, яку ніхто не купує. Як з таким відділом виробництва я можу продавати щось? Та, ніяк. Чув, дівчатка працюють з холодними ногами. Підлога теж холодна. І опалення його не турбує. Всяке буває. У Зіни знову викидень був, вона просила нікому не говорити.

А. Послухай, ти не могла б не говорити мені таких речей, про які тобі сказали по секрету? Адже мені зустрічатися з цими людьми незручно буде. Я хочу знати про них тільки те, що вони мені самі скажуть.

М. Так, скажуть вони тобі, як же! Кузьмич їм усім роти позакривав. І усі бояться генеральному поскаржитися. Навіть ти. Адже несила?

А. Ти генеральному сама скажи те, що вважаєш за потрібне.

М. От-от, всі відмежовуються. А ти що, не вважаєш за потрібне сказати йому, що люди страждають і працюють у нелюдських умовах? Адже ти директор з персоналу!

А. Чого ти домагаєшся від мене, скажи, будь ласка?

М. Справедливості домагаюся, от чого. Радію за рідний колектив. За державу прикро, розумієш. Якщо не ти скажеш, то хто ж? Адже усі бояться його. А ти — справжній чоловік.

А. Знаєш, я готовий розібратися, у чому справа. Розберуся, а потім сам вирішу, що треба робити. А з приводу продажів та інших справ по твоєму відомству — тобі самій вирішувати.

М. (починає плакати). Ну як я скажу генеральному, ну сам подумай? Адже вони подумають, що в нас особисті рахунки. Подумають, це чисто жіноче (ридає на плечі в А).

А. Ну, візьми себе в руки. А то хто-небудь увійде і подумає, що ти до мене чіплялася, а я тобі відмовив. Незручно ж буде.

М. (продовжуючи плакати). Ну, так ти йому скажеш?

А. Давай після роботи зустрінемося в кафе, там поговоримо. Як приватні особи, а не як директори.

Завдання:

  1. Проаналізуйте ситуацію.
  2. Виявіть маніпулятивні методи та прийоми (див. рис. 3.9, 3.10).
  3. Проаналізуйте ситуацію з допомогою трансактного аналізу, вказавши позиції спілкування та напрям дій (див. рис. 3.1, табл. 3.1, 3.2).

Кейс № 3

Ситуація:

Учениця не вивчила уроку і зі страхом чекає появи вчительки у класі — адже, судячи з оцінок, її сьогодні повинні запитати.

З’являється викладач. На ній нова сукня. Юна учениця бачить — це шанс для неї!

Захопленими очима дивиться вона на вчительку, усім своїм виглядом даючи зрозуміти, що в замилуванні від нового убрання.

Як будь-яка жінка, учителька розуміє зміст цих поглядів дівчинки. І це не залишає її байдужою. Зрозумівши це, учениця тягне руку, щоб доповнити відповідь однокласника, який відповідає. І одержує легку можливість відзначитися, адже розкритий підручник — перед її очима.

Завдання:

  1. Проаналізуйте ситуацію.
  2. Виявіть маніпулятивні методи та прийоми (див. рис. 3.9, 3.10).
  3. Проаналізуйте ситуацію з допомогою трансактного аналізу, вказавши позиції спілкування та напрям дій (див. рис. 3.1, табл. 3.1, 3.2).

Кейс № 4

Ситуація:

Студент сідає відповідати екзаменаторові. Сказавши кілька загальних фраз, раптом з наснагою звертається до викладача: «Для мене завжди було хвилюючою загадкою, як можуть бути зв’язані ці явища? …»

Викладач, закоханий у свій предмет і стомлений від пасивності і байдужості студентів, радісно починає пояснювати. Студент демонструє захват від почутого, підтакує, перепитує і знову захоплюється логічною стрункістю предмета. Задоволений викладач ставить йому високу оцінку.

Завдання:

  1. Проаналізуйте ситуацію.
  2. Виявіть маніпулятивні методи та прийоми (див. рис. 3.9, 3.10).
  3. Проаналізуйте ситуацію з допомогою трансактного аналізу, вказавши позиції спілкування та напрям дій (див. рис. 3.1, табл. 3.1, 3.2).

Кейс № 5

Йде семінарське заняття, викладач оголосив тему і вже почалася внутрішньогрупова робота. У цей час відчиняються двері і входить Петров, який часто спізнюється.

Петров: Здрастуйте. Можна?

Викладач: Здрастуйте, Петров. Що знову сталося?

Петров: Дуже довго не було автобусів. Я не міг добратися до інституту вчасно.

Викладач: Ну все. Досить. Мені все ясно. Ви знову у своєму стилі. Більше це у вас не пройде. Йдіть до декана і не заважайте групі працювати!

Завдання :

  1. Проаналізуйте прийоми спілкування викладача.
  2. Запропонуєте ситуацію з урахуванням «Я-висловлення».
  3. Розгляньте різні варіанти можливої поведінки викладача.
  4. Проаналізуйте рольовий розподіл тих, хто спілкується.
  5. Розгляньте ситуацію з погляду маніпулятивної поведінки.

Кейс № 6. «Маніпуляція»

Ситуація в офісі:

Ігор Іванович говорить Василю Васильовичу: «Василю Васильовичу, ви досвідчений, професіонал у своїй галузі, усі співробіт­ники і керівництво нашої фірми поважають вашу думку і прислухаються до неї, у вас усе виходить, а я — що? У мене усе виходить якось не так... Я прошу вас, будь ласка, зробіть цю доповідь, я боюся, що усе зіпсую і про нашу організацію подумають погано».

Питання:

  1. Яка маніпуляція використана в наведеній ситуації?
  2. Які можливі варіанти відповіді на неї? Обґрунтуйте і проаналізуйте їх наслідки і доцільність.
  3. Які позиції займають ті, хто спілкується, і як це впливає на їхню взаємодію?

Проблемні питання для обговорення в групах

  1. Який стиль спілкування доцільніше використовувати у викладацькій діяльності?
  2. Який захист від маніпуляцій ефективніший у взаємодії із учнями у школі: «Розставити крапки над «і» чи «Контрманіпуляція»?
  3. Який тип маніпулятивної поведінки найчастіше зустрічається у навчанні? Які заходи викладача будуть ефективніші у цьому випадку?
  4. Основні причини неефективної взаємодії між викладачем та учнем.
  5. Чи доцільно викладачеві використовувати маніпулятивну поведінку в спілкуванні з учнями?
  6. Маніпуляція у поведінці керівника: погляд з погляду етики поведінки.

Завдання для роботи в групах

Завдання № 1

Уважно прочитайте наведені нижче сценарії. Викладіть ситуа­цію у вигляді асертивної техніки «прохання про послугу».

А. Ви сидите на лекції, а поруч з Вами товариш голосно щось вам розповідає. Ви намагаєтесь почути та записати лекцію.

Б. Попросіть кого-небудь не курити у вашому будинку.

В. Попросіть викладача перенести вам написання контрольної роботи.

Г. Попросіть викладача підвищити вам оцінку за семестр з курсу.

Завдання № 2

Уважно прочитайте наведені нижче сценарії. Запропонуйте приклади асертивної відмови на запропоновані нижче ситуації (див. рис. 3.13).

А. Ви ніколи не ладили з вашим одногрупником. У ряді випадків він робив Ваше життя зовсім нестерпним. Ви дуже раді чути, що він змінює місце навчання, але Вас відразу просять зробити внесок у колективний подарунок для нього.

Б. Одногрупник, який був раніше старостою групи, перевівся в інший ВНЗ, і Вас попросили зайняти його місце. Але Вам не хочеться брати на себе таку відповідальність.

В. Ви завідуєте адміністративними і канцелярськими справами в школі. Відпустка співробітникам надається тільки в період шкільних канікул. Тетяна попросила тримісячну відпустку в середині осіннього семестру.

Завдання № 3

Уважно прочитайте наведені нижче сценарії та виконайте такі завдання по кожному:

♦     Викладіть ситуацію за допомогою асертивної критики (див. рис. 3.13).

♦     Наведіть приклади відповіді на критику у вигляді асертивної техніки «відкритих дверей».

А. Новий член Вашої команди критикує Ваш метод керування відділом і діяльність інших співробітників. Бойовий дух співробітників падає.

Б. У Вас кілька проблем в особистому житті. Ваш начальник дорікає Вам за те, що Ви постійно перебуваєте в пригніченому настрої, і говорить: «Мені набрид твій похмурий настрій; ти не можеш брати активнішу участь у суспільному житті?»

В. Практично щоразу, коли Ви починаєте бесіду з друзями, Ваша подруга перериває ваші розповіді уточненням деталей.

Г. Один з Ваших колег говорить: «Я думаю, що на тренінгу ти не сильно підтримував інших учасників».

Д. Ваш начальник критикує Вас за щось, чого Ви, насправді, не робили.

Завдання № 4

Уважно прочитайте наведені нижче сценарії. Наведіть можливі приклади асертивної поведінки в даній ситуації. Вкажіть, які асертивні права лежать в їх основі (див. рис. 3.12, 3.13).

А. Наближається Ваш день народження, і друзі хочуть влаштувати в Вашу честь велику вечірку з дискотекою. Ви ж хочете відсвяткувати цю подію по-іншому.

Б. Ви живете в двох кроках від своєї роботи, тому Ви один постійно залишаєтеся працювати з вечірнім факультетом.

В. Ваші одногрупники сміються з ваших поглядів. Це дуже Вас нервує і бентежить.

Г. Ви говорите з кимось на тему, що дуже важлива для Вас. Невербальні прояви вашого співрозмовника повідомляють Вам, що він насправді Вас не слухає.

Д. В одного з ваших одногрупників є неприємна звичка: яку б тему Ви не намагалися обговорювати, він влазить у розмову зі своїми власними зауваженнями, що часом не стосується обговорюваної теми.

Завдання № 5

На кожне запропоноване нижче прохання сформулюйте відмову так, щоб людина, яка прохає, не образилась і зрозуміла, що прохати далі недоречно (див. рис. 3.13).

Поради щодо виконання

Якщо Ви стикаєтеся з проханням, що справді не можете (чи не хочете) виконати, Вам допоможе наступна трьохкрокова модель:

♦     Підтвердіть, що Ви зрозуміли прохання і точку зору іншої людини, наприклад: «Так, Вам справді необхідно виїхати, можу зрозуміти Ваші труднощі».

♦     Відмовте, навівши причини. Вони повинні бути короткими і стосуватися безпосередньо суті справи, наприклад: «Я не можу позичити вам мій фургон. Моя страховка не дозволяє передавати його в користування іншим водіям, та й узагалі я нікому не даю свою машину, навіть членам родини».

♦     Дайте співрозмовникові зрозуміти, що розмова закінчена, прямо сказавши «ні». Наприклад: «... тому ні, я не дозволю Вам узяти її на вихідні».

Т. ч. Ви пом’якшили удар від відмови, надавши деяку інформацію і пояснивши причини вашої незгоди. Якщо послідовно застосовувати ці три поради, Ваша відмова буде прийнятою з більшою довірою і відносини, швидше за все, не постраждають.

А. «В тебе така хороша курсова робота. Дай мені її будь-ласка, я здам її іншому викладачеві».

Б. «Позичте мені, будь ласка, Ваш комп’ютер».

В. «Я знаю, що завжди прошу Вас про послугу, але не могли б ви помінятися зі мною заняттями на наступному тижні?»

Завдання № 6

Уважно прочитайте ситуації. Відзначте в кожній ситуації асертивну відповідь (див. рис. 3.12, 3.13). Обґрунтуйте свою думку. Проаналізуйте ефективність кожної відповіді.

Ситуація 1

Оскільки протягом останніх трьох років Ви організовували лотерею на традиційній зустрічі Вашого факультету, члени оргкомітету думають, що Ви влаштуєте її на цей раз. Ви ж мали намір зняти із себе цей обов’язок і тому дуже дратуєтеся, коли бачите протоколи, у яких Ви знову записані відповідальними за неї. Як Ви вчините?

Варіант 1. Погодитеся проводити лотерею, заявивши, що в наступному році Ви точно не будете цим займатися.

Варіант 2. Подзвоните голові оргкомітету, висловите свої почуття з приводу того, що Вас призначили без Вашої згоди, і поясните, чому Ви не будете проводити лотерею цього року.

Варіант 3. Дочекаєтеся наступних зборів факультету і поділитеся з оргкомітетом Вашим баченням ситуації, дозволивши йому зрозуміти, що саме ви думаєте про те, що ніхто не поцікавився Вашою думкою, і відмовитеся проводити лотерею.

Ситуація 2

Ви працюєте в одній із галузей індустрії дозвілля. Зараз гарячий сезон, а Ваша компанія переживає гостру нестачу співробітників, викликану їх хворобами. Останні два тижні Ви працювали надурочно, на цей тиждень уже давно мали деякі плани. Ваш начальник говорить Вам: «Я знаю, що прошу занадто багато, але ситуація з нашим персоналом на цьому тижні ще більш погіршилася. Не могли б Ви ще раз подбати про дошку оголошень у цю суботу?» Що б Ви, швидше за все, сказали?

Варіант 1. Як Вам відомо, я завжди була більш ніж готова допомогти, і я знаю, що зараз у вас проблеми з персоналом. Залишаючи Вас у такім становищі, я почуваюся жахливо, але на ці вихідні в мене є давні плани.

Варіант 2. Ні, я не зможу. Спробуйте звернутися до Світлани; може, вона погодиться допомогти.

Варіант 3. Вибачте мені, але в ці вихідні я зв’язаний поперед­німи зобов’язаннями, і тому в мене не вийде вийти на роботу в суботу.

Ситуація 3

Компанія, у якій Ви працюєте, має фінансові труднощі, і ходять чутки про скорочення штатів. Спостерігається загальний занепад настрою, і ваш начальник, мабуть, пригнічений. Він став запальним і похмурим, хоча зовсім недавно був справедливою і розважливою людиною. Сьогодні він несправедливо, але довго і голосно критикує Вас за незначну помилку, допущену одним з Ваших підлеглих. Якою буде Ваша найбільш імовірна відповідь?

Варіант 1. У даній ситуації я можу сказати, що ці зауваження не до мене. Очевидно, Ви сьогодні трохи не в собі!

Варіант 2. Ви праві, цього не повинно було статися. Я займуся цим прямо зараз.

Варіант 3. Вибачте мені, ті пункти повинні були бути перевірені. Проте Ви не праві, говорячи, що я неуважний. Мої стандарти і стандарти діяльності моєї команди високі. Просто ніхто не застрахований від помилки, що іноді може статися.

Завдання № 7 . «Батько — Дорослий — Дитина»

Учасник говорить будь-яку фразу, зображуючи взаємодію в навчальному процесі з позиції «Батька» чи «Дитини», на яку треба спробувати відповісти з позиції «Дорослого».

Обговорити, наскільки важко реагувати з позиції «Дорослого».

Завдання № 8 . «Участь у конференції»

Вибрати активного і гнучкого учасника для виконання ролі студента, якого умовляють взяти участь у конференції, але той відмовляє «викладачеві». У ролі «викладача» можуть побувати багато учасників. Їхнє завдання: переконати, умовити, змусити «студента».

Аналіз аргументації в кожному конкретному випадку включає позицію партнерів («Батько», «Дорослий», «Дитина»), переходи, підстроювання, труднощі відмов.

Завдання № 9 . «Умовити затриматися на роботі»

За двадцять хвилин до закінчення робочого дня начальник відділу викликає до себе підлеглого (можна двох-трьох) і переконує його (їх) виконати термінову роботу (зробити переклад тек­сту чи договору, оформити варіант угоди і відправити електрон­ною поштою партнерові), розраховану на 60—120 хвилин. Завдання начальника — переконати залишитися на роботі. Підлеглі діють залежно від обставин. Аналіз аргументації в кожному конкретному випадку включає позицію партнерів («Батько», «Дорослий», «Дитина»). Аудиторія спостерігає за подіями, що відбуваються, з метою визначити та обґрунтувати, які ролі грали учасники вправ.

Холодно ходить по полу? Правильно, потому что нет должной теплоизоляции. Зимы в России, да и вообще в странах СНГ нельзя назвать самыми теплыми в мире, в основном принято делать теплоизоляцию из rockwool материал , выбирать конечно вам, но большинство выбирают именно rockwool.


 
загрузка...