загрузка...
Завдання для самостійної роботи студентів до практичних занять та для роботи в групах (СППЗ та ПЗ) 5 - Комунікативні процеси у навчанні: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни PDF Друк e-mail
КПН - Комунікативні процеси у навчанні: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни - Бутенко Н. Ю., Приходько В. М., Федоренко Н. І.

2.5.4. Завдання для самостійної роботи
студентів до практичних занять та для роботи
в групах (СППЗ та ПЗ)

Кейси

Кейс № 1

Двоє студентів одержали завдання для виконання групового проекту. Один з них був змушений на певний час терміново ви­їхати у зв’язку з сімейними обставинами. Фактично всю роботу за двох виконав другий студент. Коли перший повернувся, залишилася тільки робота з комп’ютерного набору матеріалу та його редакції. Виконавши всю підготовчу частину роботи, студент сподівався, що по приїзді другий зробить частину, що залишилася, однак той відмовився, посилаючись на те, що він багато пропустив і йому треба все «доганяти».

Виник конфлікт.

Питання:

  1. Які методи зняття напруженості можливі в цій ситуації?
  2. Які чинники не сприяють зняттю напруженості?
  3. Як можна вирішити цю конфліктну ситуацію?
  4. Які методи поведінки у цій ситуації доцільні і чому?

Кейс № 2

Ситуація:

Багато підлітків люблять жувати «гумку» на уроках. На уроці фізкультури учень жував і надував кульки. Учитель зробив зауваження, щоб той припинив. Хлопчик зробив вигляд, що викинув «жуйку», але продовжував жувати. Учитель зробив ще одне зауваження — все безрезультатно.

Учитель: «Скільки можна повторювати те ж саме?! Телепень!»

Учень: «Чому Ви мене ображаєте? Самі такі!»

Учитель: «Геть з уроку! І без батьків не повертайся сюди!»

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 2

Ситуація:

Після контрольної роботи вчитель попросив відмінницю допомогти перевірити роботи, тому що він не встигав до наступного уроку в цьому класі. Коли дівчина перевіряла, до неї підійшов староста її класу і попросив завищити йому оцінку. Вона відповіла, що боїться це зробити. Після цього випадку староста за своїми друзями стали всіляко обзивати і принижувати дівчину, створивши для неї нестерпні умови.

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 3

Ситуація:

14-літній підліток добре вчиться, серед однокласників відомий як «ходяча енциклопедія», проте нічим іншим не вирізняється. Одного разу повернувся зі школи з поганим настроєм. Причина: ніхто з хлопців не повідомив його про місце і час зустрічі для спільного походу в кіно.

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 4

Ситуація:

Нова вчителька викликає до дошки «слабкого» учня. Той відповідає не все правильно, але набагато краще, ніж звичайно. Учителька зупиняє його і ставить двійку.

Клас бурхливо реагує на це і зриває наступний урок. Директор школи на зборах класу звинувачує учнів. Учні обвинувачують учительку, закидаючи їй відсутність гнучкості — адже учень старався і треба було його підтримати. Учительку забирає «швидка».

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією, або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 5

Ситуація:

Учителька віднедавна почала вести уроки в цьому класі. Одного разу вона необґрунтовано поставила «2» неформальному лідерові класу. Учні у відповідь влаштували обструкцію педагогові: на найпростіші питання не відповідали. Урок за уроком — у журналі одні двійки.

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 6

Ситуація:

У дитини стався конфлікт із учителем: за однакові відповіді той поставив різні оцінки. Хлопцеві — 4, а однокласникові — 5. На питання учня: «Чому так?» — учитель відповів, що за активність у роботі він поставив «відмінно».

Дитина, обурена несправедливістю, прийшла додому в сльозах.

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 7

Ситуація:

Учителька російської мови і літератури дуже вимоглива до
11-класників. Оцінки ставить низькі, навіть у відмінників вони на рівні 3—4. Учні припинили відвідувати уроки цієї вчительки. На батьківських зборах вона пояснила підвищену вимогливість тим, що клас випускний, діти вступатимуть до ВНЗ, потім тільки дякуватимуть їй за гарну підготовку до вступних іспитів. Однак деяких батьків це не переконало і вони звернулися зі скаргою в РУО.

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 8

Ситуація:

Учневі 7-го класу важко дається креслення. Скаржиться, що до нього і його друзів вчитель «чіпляється». Одного разу підліток просить батька допомогти йому з домашнім завданням. Батько, інженер-конструктор, виконує креслення сам.

Наступного дня син приносить за роботу низьку оцінку. Обурений батько йде до директора школи зі скаргою на необ’єктивність викладача, тому що, як професіонал, упевнений, що це креслення не може бути на «двійку».

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 9

Ситуація:

На уроці вчителька назвала одного зі старшокласників товстуном. Перед наступним уроком цієї вчительки ображений юнак намалював на дошці злий шарж на неї, підписавши свій малюнок. На малюнку тулуб і ноги вчительки були як у свині.

Побачивши це, вчителька вигнала «художника» з уроку, повідомила про малюнок директорові і викликала батьків. Мати стала на бік сина, звинувативши в усьому вчительку. Виник великий конфлікт.

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 10

Ситуація:

Син навчається в 6-му класі. Хлопчик енергійний, непосидющий, упертий. На уроці музики заважав учителю, і той вигнав його з класу. На наступні свої уроки вчитель його не допускає, вимагаючи спершу публічного вибачення.

Хлопчик відмовляється. Після виклику батьків у школу з ним говорили вдома «по-іншому». Після цього підліток перестав відвідувати й інші уроки.

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 11

Ситуація:

На уроці літератури вивчається роман А. Толстого — «Петро I». Учителька поганої думки про цього царя і не приховує цього. Більше того, вона наполегливо доводить, що нинішні лиха йдуть від часів правління Петра. Одна з учениць висловлює незгоду з учителькою, доводячи протилежне, що Петро I багато зробив для країни. Учителька сприймає це як виклик і наприкінці уроку ставить дівчині трійку, що псує її четвертну оцінку, а отже — і річну. Це, зрештою, перешкоджає одержанню медалі.

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 12

Ситуація:

Протягом кількох днів учениця 6-го класу приходить додому сумна. Матері не відразу, але таки вдалося з’ясувати, в чому справа. Класний керівник доручила дівчинці відповідати за журнал поведінки, куди вчителі записують зауваження учням. Обов’язок дівчинки — подавати журнал учителям для запису зауважень, коли хтось провиниться. У результаті багато дітей перестали дружити з дівчинкою, кажучи, що вона поганий друг. Сусід­ка-однокласниця, з якою вони щодня разом йдуть у школу і повертаються, попередила, що якщо ще раз дівчина подасть журнал — ходити з нею не буде. Що робити матері?

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 13

Ситуація:

Конфлікт відбувся між новим учителем і «некерованим» 9-м класом, де були зібрані «важкі» діти. Учитель не зміг працювати в цьому класі і його замінили досвідченішим, котрий працював із класом раніше, знав хлопців і мав серед них авторитет.

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.

Кейс № 14

Ситуація:

Дирекція школи проводить експеримент: школярі оцінюють письмові роботи своїх викладачів. Одна дівчинка оцінила роботу вчительки на «задовільно». Результати стають відомі вчителям. Як наслідок — учениця з «відмінно» з відповідного предмета «з’їжджає» на «задовільно».

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 15

Ситуація:

Учителька після безсторонньої критики її батьками учня на батьківських зборах почала переслідувати їхнього сина, несправедливо занижуючи йому оцінки.

Завдання:

  1. Розгляньте ситуацію.
  2. До неї розробіть картографію.
  3. Визначте, що є інцидентом, конфліктною ситуацією або конфліктом.
  4. Визначте тип конфлікту.
  5. Запропонуйте стилі виходу з конфліктної ситуації.

Кейс № 16

Ситуація:

Працівники зібралися за круглим столом, щоб вибрати найбільш вигідний шлях досягнення поставленої мети. Кожен працівник спочатку висловлював свою точку зору, а потім почали обговорювати почуте. Думки розділилися. Виникли проблеми особистісного сприйняття деяких учасників. Рішення не було знайдене. Кожен залишився при своїй думці.

Питання:

  1. Що змальовано в цій ситуації:

—  конструктивна взаємодія,

—  конструктивний конфлікт,

—  деструктивний конфлікт,

—  потенційно проблемна ситуація.

Які причини зумовили безрезультатність поданої взаємодії?

Яка ілюзія потенційно зумовлює зазначену проблему?

Які методи досягнення згоди можна було б використовувати в даній ситуації?

Проблемні питання для обговорення в групах

  1. Чи слід вважати конфлікт дефектом спілкування?
  2. Чи варто про свої неприємності, про труднощі життя розповідати близьким, навколишнім?
  3. Чи можна використовувати конфлікт для покращення стосунків? Відповідь обґрунтуйте.

Завдання для роботи в групах

Завдання № 1 . «За спізнення на роботу»

У грі беруть участь дві особи. Одна з них — «керівник»,
інша — «підлеглий». Завдання «підлеглого» так пояснити причину запізнення на роботу, щоб спантеличити чи розжалобити «керівника». Він може придумати відповідну історію. Завдання «керівника» — логічно довести «підлеглому», що його доводи не мають під собою реального ґрунту. Наприклад:

Керівник: Ну, що знову?

Підлеглий: Іване Івановичу! Чому знову? Я ж у перше затримався.

Керівник: Не затримався, а запізнився, і не вперше, а вдруге.

Підлеглий: Що ви? Вперше. Ви мене з кимось переплутали.

Керівник: Ви хочете сказати, що я не при своєму розумі?
і т. под.

У цій відповіді «керівник» навмисне підсилює конфліктну ситуацію, що дає йому право на відмову. Завдання «підлеглого» — не піддаватися на провокацію.

Учасники групи, що беруть участь у грі, повинні по черзі зображувати «керівника» і «підлеглого». Гра може повторюватися багато разів, але щоразу учасникам потрібно знаходити нові рішення.

Самоконтроль. Ви можете впевнено протистояти натиску партнера, вільно імпровізувати і проводити свою лінію поведінки. Розберіть з партнером помилки, допущені в попередніх турах.

Завдання № 2 . «Мудрий вчинок»

Кожна мікрогрупа одержує картку з описом складної ситуації, вчинку винуватниці чи винуватця конфлікту й описом стандартного вчинку у відповідь. Група повинна знайти нестандартне рішення переможного виходу з цієї ситуації.

  1. Вас раптово починають уникати однокласники. З вашою появою змовкають розмови. Головний винуватець: так звана краща подруга. Прикидаючись вірним другом, вона вивідує ваші плани і думки, але лише для того, щоб потім у перекрученому вигляді подати їх іншим. Її мета — утвердитися за ваш рахунок. Звичайна помилка : не звертати уваги чи влаштувати гучний скандал.
  2. Ваш однокласник дратує вас своїми уїдливими жартами. Зміст цих жартів — ваша зовнішність, одяг, макіяж, зачіска, стиль поведінки, успіхи і невдачі. Звичайна помилка : уїдливо помітити, що його тупі жарти несмішні.
  3. Вас вибрали старостою класу. Ваша однокласниця не бажає підкорятися вашим розпорядженням. Винуватиця: невдоволена. Поки ви були рівні, стосунки ваші були якнайкращі, але як підлегла — вона стала справжньою фурією. Звичайна помилка : відверто поговорити з нею про її безглузду поведінку.
  4. Зазвичай з класним керівником ви спілкуєтеся дуже мирно. Але ви приносите офіційний лист зі спортивної школи про необхідність вашої поїздки на змагання, і вона «вибухає». Без усякого приводу вона починає кричати про кінець чверті, про те, що клас розпустився, ніхто не думає про навчання, в голові — тільки ди­скотеки і змагання. Винуватець: некерований холерик. Її раптові «спалахи» непередбачені. Звичайна помилка : показати свою розгубленість чи страх, особливо — розревітися.

Завдання № 3 . Розігрування рольових ситуацій «Начальник і секретар»

5—7 учасників входять по одному, і кожен з учасників спочатку грає роль начальника в такій ситуації: принісши чергову роботу для передруку секретареві, ви повинні сказати, що якість її роботи вас не задовольняє, тому що останнім часом вона стала робити дуже багато помилок.

Потім кожен учасник виконує роль секретаря у сцені розмови з начальником. Роль секретаря варіюється:

—  вона втомлена і хвороблива;

—  примхлива і молода пані;

—  самотня і замкнута жінка;

—  дуже інтелігентна літня пані;

—  бойова і язиката.

Здійснюється аналіз «позицій» взаємодії, дотримання рекомен­дацій щодо поведінки в конфліктних ситуаціях, майбутніх результатів роботи підлеглої.

Завдання № 4 . «Вербалізація почуттів»

Кожен учасник групи повинен висловити своє ставлення трьом членам групи (хоча б одне позитивне й одне негативне, сформулювавши до них спочатку «Ти-висловлення», а потім те ж ставлення через «Я-висловлення». Проаналізувати, що відчуває людина, до якої зверталися з «Я-» і «Ти-висловленням».

Завдання № 5 . «Конфлікти»

Учасники діляться на пари. Перший співрозмовник звинувачує в чомусь другого, створюючи ситуацію конфлікту, типову для виробництва. Другий член пари реагує трьома різними способами:

а) виправдується і перепрошує (з позиції «дитини», жертви);

б) використовує «Ти-висловлення» для відповідних звинувачень (з позиції «батька», обвинувача, переслідувача, «дитину, що бунтує»);

в) використовує «Я-висловлення» за схемою. Потім учасники міняються ролями і вигадують нову ситуацію.

Кожна пара показує групі свою ситуацію і варіанти рішень. Група аналізує побачене і правильність використання прийому «Я-висловлення».

Купить стол не всегда целесообразно и правильно, ведь он может не подойти по размеру или при переезде с ним неудобно возиться. Однако, есть достойная замена столу - столешницы из искусственного камня в куркино , столешницу можно поставить куда угодно, на какую удобно высоту и поверхность.


 
загрузка...