загрузка...
загрузка...
Двокрапка - Українська мова: Вправи і завдання для самостійної роботи студентів PDF Друк e-mail
Українська мова - Українська мова: Вправи і завдання для самостійної роботи студентів - Я. В. Януш, О. В. Безугла, І. І. Козловець

ДВОКРАПКА

Двокрапка ставиться:

1. Після узагальнюючих слів перед однорідними членами ре­чення:

У густій мряці, білій як молоко, все пропадало: небо, гори, ліси, пастухи ( М. Коцюбинський ).

Йому снилися красиві коні: сірі, гніді, вороні ( В. Симоненко ) .

2. Між двома реченнями в складному безсполучниковому реченні, якщо друге речення розкриває зміст першого або вказує на причину того, про що йдеться в першому реченні:

Лаврін не поганяв волів: він забув і про воли, і про мішки й тільки дивився на Мелашку ( І. Нечуй-Левицький ).

Ліс ще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів ( М. Коцюбинський ).

Вправа 1. Перепишіть речення. Поясніть вживання двокрапки у складному реченні.

1. Усі ми говоримо рідною, в основному розмовною, мовою, однак перед широким загалом треба говорити правильною літературною мовою: чим офіційніший виступ, тим суворіші вимоги ставляться до правильності мовлення ( І. Томан ). 2. Літературною мовою треба говорити не тільки з трибуни, а й тоді, коли ви говорите експромтом: на нарадах і під час виступів у вузькому колі ( І. Томан ).
3. Давня істина: культура може розвиватися тільки рідною мовою, адже давність культури визначається давністю мови ( Г. Нудька ).
4. Увижалося мені: сонце тепле та ясне, небо високе та блакитне, оздоблене серед ночі тисячами тисяч зірок ( П. Мирний ). 5. Потроху розгодинилось: туман зник; всюди по землі струмками бігла вода; намоклі квіти підводили свої голівки; в повітрі знову замиготіли метелики ( В. Арсеньєв ). 6. Минула в напрузі мить, друга, і, нарешті, всім разом відлягло від серця: на маяку засвітилось! ( О. Гончар ) 7. Перед захопленим поглядом постають наче два Києви: Київ стародавній — колиска слов’янських народів, і Київ новий, сучасний, що росте і вздовж, і вшир, і вглибину не по днях, а по годинах, прямо на твоїх очах ( М. Шолохов ).

Вправа 2. Перепишіть речення, поставте необхідні розділові знаки. Поясніть їх уживання.

1. Величні гори круті плаї квітучі полонини чарівний передзвін бистроплинних річок і потоків лінії електропередач і нафтові вежі світлі будинки обабіч асфальтових доріг все це ознаки неповторного пейзажу оновленого Прикарпаття (З газет). 2. Текст доповіді складається з трьох логічних елементів вступу доведення і висновків
( А. Головач ). 3. У мові перетворюється силою народного духу на думку на картину й звук небо вітчизни її фізичні явища її клімат її поля гори й долини її ліси й річки її бурі й грози весь глибокий сповнений думки й почуття голос рідної природи ( К. Ушинський ).
4. Українська мова поділяється на три діалектні групи північну (поліську) південно-східну й південно-західну ( Б. Антоненко-Дави­дович ). 5. В тундрах рослинність низькоросла невеличкі берізки вер­би та сосни (З газет). 6. Ввічливість уважність і чемність — основна вимога мовного етикету ( В. Скуратівський ). 7. Найвища майстерність художника слова у його вірності життєвій правді яка вбирає в себе зокрема й правду народної мови засвідчену в найрізноманітніших виявах і в пісенному ліризмі і в гуморі і в згустках афористично тугої народної мислі ( О. Гончар ).

Вправа 3. Перекладіть речення українською мовою. Поясніть вживання розділових знаків.

1. Стволы берез уже белели во мраке: приближался скудный и холодный рассвет ( К. Паустовський ). 2. Смотри: ожила трава под дождем и старое дерево помолодело ( А. Сурков ). 3. Уже не было в лесу покоя и тишины: дыхание бури колыхнуло воздух, и сдержанно зарокотали вершины, и сухим смешком побежал по листьям ветер ( В. Арсеньев ). 4. У собак есть рыцарское правило: соба-
ку лежачую или на привязи не трогают ( А. Куприн ). 5. Кругом было тихо и безлюдно: не было слышно даже всплесков прибоя
( В. Ар сеньев ).

Вправа 4. Перепишіть речення і поставте розділові знаки, поясніть їх уживання.

1. Я навіть почуваю себе краще ніж влітку у мене впала температура я порожевів і став більше їсти ( О. Олесь ). 2. Довгий час не було видно нічого мабуть родичі жалували своїх дітей відправляти на таку студінь ( А. Чайковський ). 3. Обоє плакали в бур’яні поет і його доля ( С. Васильченко ). 4. Хлопцеві мрії зразу увірвалися йому чогось прийшло в голову треба переховати халявки щоб дяк не вкрав часом ( С. Васильченко ). 5. В. О. Сухомлинський зазначав що школа стає справжнім осередком культури лише тоді коли в ній панують чотири культи культ Батьківщини культ людини культ книжки і культ рідного слова (Зб. «Культура української мови»). 6. Видно він щойно скінчив грати пальці злегка тремтіли ніби струни під час рокотання більма незрячих очей з надією гляділи кудись у простір старий ніби чекав свого прозріння і боявся поворухнутись щоб не пропустить тої щасливої миті ( Б. Олійник ).

Вправа 5. Перепишіть текст. Поставте необхідні розділові знаки, поясніть їх уживання та роль у відтворенні змісту уривка.

В тому кутку України де село Кирилівка завжди було багато між людьми малярів. Мабуть теж через те що край такий хоч малюй в садках та в зорях. Діти завжди люблять малювати чим попало і на чому попало а по тих селах надто скрізь по селу ворота вимальовані крейдою а білі стіни углиною. Малював бувши малим і Шевченко хати церкви дерева. Проте справжня жага до малювання прокинулась в його тільки тепер коли він вже був чималим і служив у дяка.

Було так. Кирилівський дяк послав хлопця в Лисянку позичити цимбали і прохати на іменини. Той цимбалів не дав і на іменини приїхати не обіцяв. Шевченко застав лисянського дяка-маляра за роботою він сидів у повітці і на дошці починав малювати якогось святого. Шевченко не йшов додому став дивитись. І коли на мертвій дошці з-під пензля маляра виглянули живі людські очі, мов із туману почало виявлятись живе обличчя в хлопця аж мурашки пішли поза спиною маляр видався йому за чарівника. Він вперше одчув ідею творчості.

( С. Васильченко ).

Вправа 6. Перепишіть речення і поставте розділові знаки, поясність їх уживання.

1. Поглянув я на ягнята не мої ягнята обернувся я на хати нема в мене хати! Не дав мені бог нічого!.. ( Т. Шевченко ). 2. На вулиці помалу прокидалось життя заревла череда замекали вівці заляскали батогами пастухи заторохкотіли потроху вози заскрипів журавель біля криниці задимились димарі почулися пісні ( В. Винниченко ).
3. Іній запушив верби біліли віти і сяяли проти сонця ( Марко Вовчок ). 4. Не вспів доказати останнього слова чує недалеко з-за жита хтось співає ( Панас Мирний ). 5. Нічого дивного в його віці люди му­сять бути самостійними ( Ю. Збанацький ). 6. Картини за вікном що­разу мінялися сніжні вершини гір, зелені полонини з білими отарами овець, немов розкиданий сніг ( В. Врублевська ).

Вправа 7. Перепишіть текст. Поставте необхідні розділові знаки і поясніть їх уживання.

Волею долі український народ дістав у спадок один з найблагодатніших ареалів планети. На нашій і своїй рахманній землі людина живе споконвіку з доби доісторичної. Кирилівська стоянка в Києві трипільська археологічна епоха Змійові вали культури скіфів-землеро­бів і скіфів-кочовиків черняхівські й зарубинецькі карби на предко­вічних скрижалях Україна-Русь… Випадковість чи закономірність?

Поміркуємо над цікавим фактом. У Японії виготовили глобус у вигляді многогранника. Як не парадоксально але факт світові центри цивілізації опинилися на його вершинах і ребрах.

Це наочно підтверджує історіософські концепції утворення Дніпровсько-Карпатської ойкумени згідно з якими її формування відбувалося під впливом космічних факторів. А отже виникають питання якщо тут не затримались десятки реальних і напівлегендарних племен та народів то з якого часу на Україні живе нібито юний за планетарними критеріями народ?

Народ дивовижної душі, який навіть своїх заклятих недругів називає «воріженьки» який навіть у чорнобильську годину смертельної небезпеки кпинить і власні вади і своїх героїв. Народ що віддавна мав вічовий лад самобутнє звичаєве право а демократичними традиціями Запорізької Січі вражав світ часів Відродження доби Просвітительства що ніколи не прагнув поработити інші етноси не плекав духу агресивного месіанізму імперських амбіцій а тримався з припливами й відпливами пращурних етнографічних берегів.

(Ж. «Індо-Європа»).

 

Бібліотека онлайн Lection.com.ua створена для студентів та учнів, які прагнуть вчитися і пізнавати нове. Наша онлайн бібліотека підручників має близько 25 книг, ми намагаємося оновлювати нашу базу підручників кожен місяць. Сподіваємося наш сайт вам подобається. З повагою адміністрація.